Ny dag, åh du nya dag.

Ja, inget annat än så. En ny dag, med nya frågor. Jag har börjat med första frågan om Gustav Vasa, men jag behöver nog inte skriva att jag är halvvägs klar? Jag ogillar skarpt nordisk historia, utan att riktigt veta varför. Det bara är så, allt vägrar stanna kvar i huvudet på mig. Till och med Gustav Vasa, han går bara sin väg.

Allt annat fastnar relativt bra, faktiskt. Speciellt jordbrukssamhället och allt det där, så sjukt spännande. Då menar jag även det nordiska jordbrukssamhället, då de utvecklas väldigt mycket under medeltiden och framåt. Ja, det är kungavälden och sånt trams jag inte gillar. Dödande, bedrägerier, skattetryck och livegenskap i samband med Stockholms blodbad och sådant. Här, i Sverige.

Det är iallafall inte bara jag som inte gillar nordisk historia, utan alla jag frågar håller med mig. Jag måste förstå varför.

nemo saltat sobrius.


Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0