Sent...

Jag borde lägga mig strax men tänkte att jag kunde klottra lite här först. Imorgon blir det nog bara plugg för jag har väldigt mycket att pränta in. Jag har en fråga kvar (tror jag) och sedan ska jag bara läsa igenom tills det fastnar. Jag har lite svårt för demokratiseringen i Sverige och allt det där. Man ska jämföra alla nordiska länder och deras "väg" till demokrati. Jag är inte alls duktig när det gäller riksdag, regering och massa val hit och dit. Då sätter sömnfaktorn igång och rätt som det är snarkar jag. Äh, får väl bara hoppas på att det inte kommer så många frågor på tentan.

En sak som jag tycker är rätt så roligt är att vi skriver så himla mycket. Asrin, Soma och Domaren pluggar tre olika utbildningar men de har ändå korta och konkreta svar på deras tentor. Vi skriver upp till 15 sidor och vi brukar ha fyra-fem timmar på oss. För många räcker det oftast inte just för att man har sååå mycket att skriva. Hur ofta kan man egentligen besvara HELA första världskriget på två sidor? (Man har begränsat nu antal sidor som man får skriva. Antalet är nu två sidor per fråga.) Vi måste även analysera och argumentera för och emot en massa, vilket kan vara jobbigt. Man är stressad så att det räcker, men sen ska man behöva oroa sig för analyseringen. Jag brukar alltid få skrivkramp efter mina tentor men det är väl sånt man får ta när man läser Religion och Historia, de två tyngsta ämnen man kan läsa. Tro mig, det är TUNGT. Vi läser 6-8 böcker varje månad och ska oftast kunna "jämföra" allt med allt.

Nu klagar jag en massa på min utbildning, men jag älskar det. Det gör jag.


Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0