Internationella kvinnodagen.

Idag är den dagen, ja. Den verkar inte alls viktig för många men det tycker jag att den är. Det visar vilka framsteg kvinnor har gjort, hur man har kämpat sig upp ur orättvisan och skapat sig en plats. Kampen är fortfarande inte över, inte alls men vi är på god väg.

Många blir väldigt chockade när jag talar om att jag är feminist. Många vräker ur sig om att jag ser inte ut som en feminist vilket jag tycker dumförklarar dem till det maximala. Hur ska man egentligen se ut för att vara en feminist? Jag är rätt så liten av mig, klär mig flickaktigt och sminkar mig. Jag rakar benen, noppar ögonbrynen och rakar under armarna (hm, ibland!). Jag ser fräsch ut, det gör jag. Men då kan jag tydligen inte vara feminist. För enligt vissa ska ha manliga drag, ha grov röst och självklart vara lesbisk. Jag blir irriterad över denna steorotyp som har framkallats av skrämda män, skrämda av kvinnans intelligens och styrka. Många påpekar att feminister är manshatande idioter, men grunden till själva feminism är att främja jämlikhet mellan könen. Självklart finns det kvinnor som faktiskt hatar män, som anser att kvinnor är bättre. Men ska vi behöva döma alla kvinnor, bland annat mig?

Jag föredrar att kallas för liberal feminist, vilket jag faktiskt är. Jag vill ha möjlighet att tjäna exakt lika mycket som männen, när vi jobbar och utför samma uppgifter. Jag vill kunna vara fri och göra mina egna val utan att behöva ta hänsyn till en annan man. Jag vill vara en kvinna med samma rättigheter som alla andra.






Speak up!
Fyndigt

Tycker du om att shoppa vintage? Då tycker jag att du ska besöka min blogg, metrobloggen.se/fyndigt



Nya saker läggs upp hela tiden, absolut värt ett besök!

2009-03-08 @ 18:56:01
URL: http://metrobloggen.se/fyndigt


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0