Överdriva som lärare.

Alla lärare har nog en vision om utbildning och lärande, även jag. Jag har massa idéer, regler och metoder som jag kommer köra med när jag blir lärare. Vi är ju alla olika, som de flesta elever säkert har märkt. Vi alla lärare har olika syn på pedagogik och didaktik. Såklart, inget nytt med det.

Det jag dock avskyr är när lärare sänker kraven på sina elever bara för att de är i "högstadiet". Och? Sen när blev dagens högstadieelever små glin som springer och plaskar i regnet? Jag är så trött på det här mesandet från alla lärare. När jag gick i högstadiet (åttan och nian framför allt) då fanns det inget gullande med ändringar av provdatum, förenklingar för att inte stressa upp oss eller lärare som måste repetera samma sak varje jävla dag. Jag tycker inte det är NORMALT att förklara för klass åtta VARJE LEKTION om vad de ska göra när de fullt ut är förstådda med sina uppgifter. Om jag ger mina elever en uppgift som de har sysslat med i två veckor ska jag då fortsätta förklara för dem varje SO-lektion att "nu ska vi jobba med arbetsfrågorna i boken." Förstår dem inte det? Ska jag lägga upp det på Power-Point med färgade bokstäver och helst blinkandes. Bara för att de inte ska missförstå. Eller som jag blev ombedd på min praktik - Att strycka under FRÅGORNA på provet. Hur fan kan man missa det när man är 15-16 år gammal och betygsmedveten? HUR?

Jag tycker att man ska satsa på sina elever för att dem kan. Jag tror på att de förstår att de ska börja jobba när lektionen börjar och jag tror att de vet exakt vad de ska göra om jag både har haft genomgång, förklaring av arbetsuppgifterna OCH gett de tydliga instruktioner om arbetsuppgifterna i pappersformat. Dagens skola har förenklart och förlöjligat den svenska skolan till den grad att jag börjar tvivla på läraryrket. Jag funderar, på fullaste allvar, att efter några år som lärare våga ta steget och öppna en egen skola där jag vågar ge elever ansvar. De behöver inte en lärare som står och pekar finger varje jävla gång de ens öppnar sin käft, tvinga de spotta ut tuggummit bara för att det är en löjlig regel, förklara tusentals gånger om uppgifterna trots att man ser tydligt att eleverna skiter fullständigt i det eftersom de har hört det för många gånger. De är inte barn, de är elever som börjar förbereda sig inför gymnasiet där gullandet och bebisbeteende inte accepteras, varken från elever eller lärare.

Blir jag en sån lärare som tror att klass 8 behöver understrykningar på deras prov.. Skjut mig.



Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0