Kalla det vad fan du vill!

Läs den: den är jätte bra.
Handlar om en persisk familj som flyttar till Sverige. Man får möta föräldrarnas försök till anpassning av det svenska samhället. Dottern, som blir tillsammans med en svensk kille. Hon vill helst rymma bort från allt som kopplas till "kultur och etnicitet" men möter pojkvännens mamma som bara ääääälskar det exotiska. Pojkvännens morfadern däremot har vissa starka åsikter om invandrare och man får se hur dottern tacklar detta.

Man fick möta andra människor också som invävs i sorgliga historier. Vad folk tvingas gå igenom och vad man missar när man inte tittar extra noga. Alla människor har en historia, antar jag. Vissa kapitlar fick jag hålla tårarna från att rinna. Eftersom jag nu läser AUO II som handlar väldigt mycket om invandring, segration och minioritetselever känns det som om jag förstår saker och ting bättre. Att jag ser det ur ett annat perspektiv.. eller ja, utifrån vår litteratur. Ja, jag klagar på innehållet i mina ämnen men jag lär mig faktiskt, omedvetet. Jag förstår den jobbiga invandrarkillen nu, trots att jag inte har försökt göra det alls. Trots att jag själv ÄR invandrare. Jag förstår bättre.



Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0