Djur i bur?

Nu har jag lagt upp en hel del bilder från Kolmården och det var väldigt roligt att få vara där, att se alla dessa vilda djur på nära håll och samtidigt bygga upp nya fina minnen. Men under tiden jag var där tänkte jag på en hel del som har med deras miljö att göra. Lever de verkligen som djur? Är det rättvist?

De flesta av djuren är VILDA men det får de inte vara i Kolmården eller någon annanstans dylikt. Istället tränas de att lyda och underhålla en publik, som betalar en hög summa för att se dessa djur. Men då började jag genast jämföra min sköldpadds-upptäckt i Grekland förra året och med detta. Det var hundra gånger mäktigare att se sköldpaddan simma runt tre meter bort från mig än att se en livs levande tiger på Kolmården. Förstå mig inte fel, jag tyckte det var häftigt och jag tycker att tigrar är vackra djur som jag beundrar. Men det var verkligen inte samma känsla eftersom sköldpaddan var ute i "det vilda" och han/hon var "hemma." Dessa djur som finns på Kolmården är inte hemma, det är inte deras riktiga miljö. De behöver inte oroa sig för att bli dödade, att inte få mat, över svält och törst och de behöver inte förflytta sig beroende på vart maten finns. Allt är serverat för dessa djur men trivs de med det? Går det inte emot deras natur?

Alla dessa åsikter yttrande jag under min tid därborta men fick ingen respons än enbart några irriterande blickar, haha.. men jag förstår ju även syftet. Det handlar inte enbart om att gynna oss och se till att vi människor har underhållning. Dessa djur är oftast utrotningshotade och kan riskera att dö ut om inte vi agerar. Med det anser jag att Kolmården gör rätt i men måste det vara på det viset? Varför kan vi inte låta de leva som tigrar, björnar, lejon och elefanter i deras egna miljö men att vi skyddar DET området istället?

För om jag var utrotningshotad hade jag nog velat vara fri och leva som en människa, i min egen miljö, men att vara skyddad av "högre makter", såsom vi gärna ser oss själva. Jag hade inte velat sitta i en bur och se samma människor, samma sten, samma träd och samma rutiner varje dag bara för att det finns idioter som vill döda mig för min hud, mitt hår, mitt ena öga eller min ena nagel. Nu kan många säga att djuren inte vet bättre men jag tror de faktiskt vet eller åtminstone förstår. Jag tror de förstår att det kanske inte är deras "hem" eller miljö men att de faktiskt inte har något annat val.

Jag kommer säkerligen åka till flera "Kolmården" eftersom jag älskar djur, jag gillar att titta på dem och se hur de lever men självklart känner man sig som en jävla hycklare. Men så länge de inte skadas så kan man väl inte säga något elakt? Men jag vill ändå tycka till och säga att jag anser att de borde få leva ute i det vilda och att vi försöker skydda dem därifrån.



Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0