Ordets makt.

Har ni någonsin tänkt på vilken enorm makt själva ordet har? Hur talet kan förändra och påverka en hel nation? Det är egentligen helt otroligt vad ord kan göra.

Allt som krävs är att välja sina ord rätt och efter det kan man göra vad man vill.. för då har man skapat sig ett scenario. Om jag väljer att säga att ormen var tre meter, trots att den var enbart två, blir ormen trots allt ändå tre meter lång i lyssnarens värld. Säger jag att myggan var enormt liten och knappt synbar trots att den skulle nästan kunna suga ut halva blodet ur en så kryper tryggheten fram för den rädda. Ord väljs fram och skapar en helt ny värld för den som lyssnar. Egentligen kan man skapa exakt vad man vill med ord.

Problemet är att folk inte riktigt förstår hur mäktigt ordet är. Om en människa väljer att tala om mina negativa egenskaper inför allt och alla, kan man då klandra lyssnaren för att denne får en dålig bild av mig? Om man själv kallar någon för idiot, patetisk, hora, dum och smutsig, har då inte lyssnaren rätt att tro på talaren? För låt oss inse fakta - 90 procent av världens befolkning skiter blankaste fan i att myntet faktiskt har två sidor. De lyssnar bara och låter sig hänföras. Idioti? Absolut. Fakta? Absolut. Tyvärr ser världen ut på det viset, oavsett om jag vill det eller inte. Jag kan vara världens ängel men bara om en endaste människa bestämmer sig för något annat så är jag det den personen målar upp mig till för de som väljer att lyssna.

Det är alltså upp till talaren att skapa sin egen värld, om det ska vara sol, äng och grönblåa sjöar så vet man vad för ord som ska användas. Annars får världen helt enkelt vara svart och grått.


Speak up!
S

http://www.youtube.com/watch?v=nQY4dIxY1H4&feature=player_embedded#at=178

2011-07-19 @ 23:39:09


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0