Avundsjuka

Jag skrev ett långt inlägg om kvinnor och män, att kvinnor backstabbar varandra. Hela tiden. Sedan kom jag på att det finns hos MÄNNISKOR, inte bara kvinnor. Även om vi kvinnor, detta sårar mig djupt att behöva säga, är den värsta sortens svikare så finns hat i varje art. En sak jag är stolt över och som Domaren ständigt påpekar för mig är att jag sällan är avundsjuk. I början förstod jag inte riktigt vad Domaren syftade på för jag tyckte det var ologiskt att gå runt och vara avundsjuk på folk, jag trodde helt enkelt inte att det fanns i den utsträckningen som den gör.

Men nu inser jag att den finns bokstavligen ÖVERALLT. Det är helt sanslöst hur avundsjuka folk är. Jag blir så himla trött på det. Det jag känner av detta är att jag är så evigt tacksam att jag inte har detta gift i min kropp för jag VILL vara glad för andras skull, jag vill önska dem lycka och jag vill känna glädjen rusa igenom när människor har nått framgångar. Det här kan många konstatera att det stämmer, att jag blir så glad. När mina nära och kära berättar bra saker som har hänt dem så blir jag LYCKLIG, som om det har hänt mig. Men det som sårar däremot är att jag absolut inte får samma respons tillbaka. I början kunde jag bli väldigt arg och ledsen men nu orkar jag inte ens anstränga mig. Jag tänker fortsätta vara glad för dessa människor, när de lyckas, och jag tänker fortsätta hjälpa till för att förbättra för dem. Jag kommer aldrig i mitt liv vilja vara avundsjuk och bitter, för det förstör. Jag tycker bara synd om dessa människor, att aldrig kunna glädjas över det dem själva har. Jag skulle aldrig kunna bo i mitt fina radhus, som jag kommer bo tillsammans med min själsfrände och som vi ska renovera efter vår smak och ligga på min tomt och sola varje sommar om jag skulle gå runt och vara avundsjuk på någon som har.. ja, låt oss säga köpt en ny bil eller något annat som varenda svensk i Sverige KAN göra. Om man redan har allt, varför ska man då avundas andra som inte ligger på samma nivå? Om man inte har allt, varför kan man ändå inte vara glad för de som kämpar och lyckas?

Jag har inte fått allt gratis, Domaren har inte heller fått allt gratis. Allt vi gör handlar om att vi och våra familjer har fått kämpa. Om jag köper en massa skor och klänningar till mig, vad har NI med saken att göra? Ni vet exakt vart jag får pengarna ifrån - genom att jobba. Varenda sak jag har köpt till mig har jag gjort mig förtjänt av. På samma sätt har Domaren gjort sig förtjänt av bilen han nyligen har köpt. På EXAKT samma vis har både jag och han gjort oss förtjäna av vårt radhus.

Vill ni tjura, vill ni grina, vill ni inte vara glada å våra vägnar så är det okej. Det enda som det har lärt mig är att jag aldrig vill bli såsom er. Jag kommer fortsätta vara ärlig, snäll och hjälpsam. Vill man förstöra för mig, vill man undvika att hjälpa mig bara för att man vill överglänsa så är det okej. Jag kommer inte ge tillbaka. Det är därför jag är lycklig och inte ni.


Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0