Skönhetsideal.

Jag satt och kollade på Halal-tv, som media verkligen har haft sina tankar kring. Jag vet inte riktigt vart jag ska stå i det här, men jag tycker inte direkt om programmet. Ja, visst... Det är härligt att man får se tre muslimska kvinnor i svensk TV där man får ta en del av deras kultur men det känns som om det tar stopp där. Att en av dessa tre kvinnor dessutom stödjer sharialagen är för mig helt otroligt. Jag tycker personligt att det är fel att tillåta någon med den uppfattningen få tillträda i TV och ha ett eget program. Vi ska väl vara ett demokratiskt land, med prägling av mänskliga rättigheter. Sharia går emot allt som innebär människans rättighet.

Dagens ämne var ju skönhetsideal, där programmet bokstavligen tryckte ner samhällets krav på skönhet. Jag vet inte direkt om man bör göra det, eller hur pass långt man ska behöva gå för att bevisa den förvridna synen vi har på utseende. Flickorna diskuterade ständigt kring samhället problematik kring detta, hur man har lagt fram smala kvinnor med stora bröst och blonda som ideal. Att vi tjejer sedan måste följa den trenden slaviskt är inte alltid fallet.  Det är inte alltid så, men ser man det ur Halal tvs perspektiv så är allt så inrutat i svart och vitt. Vissa mår faktiskt bra av att se fräscha ut, över att se attraktiva ut. Jag är faktiskt en sådan, som verkligen mår bra när jag ser bra ut. Det handlar inte om att man är självupptagen, men det handlar om hur man själv uppfattar en. Jag vill se fräsch ut och därför kommer jag att köpa smink, snygga kläder, fixa mitt hår och se till att jag inte blir överviktig.

Jag är fullt medveten om alla sjukdomar som har bidragits på grund av samhällssynen vi har idag, men att anse att varje mode tidning bidrar till det här är fel. En sak man måste ha i bakhuvudet är att bilderna, som det tas upp i programmet, är retuscherade och ingen tidning försöker gömma det. Alla vet om det här, men vissa väljer att istället tro på tidningarnas skönhet, trots ärligheten om retuscheringen. Det handlar inte om att missleda små flickor, utan det handlar om hur samhället har valt att det ska se ut. Vi har valt det, omedvetet eller inte.

Att sedan intervjua "Blondinbella" och påpeka att hon bidrar till dagens skönhetsideal var bara löjligt. Jag delar absolut inte samma åsikter och uppfattningar om livet med Isabella Löwengrip, men hon bidrar inte till att kvinnor enbart ska vara sexuella objekt. Hon utmärker sig snarare som en stark individ med många ambitioner i livet. Då börjar "journalisterna" ställa frågor om ifall hon inte sätter ribban allt för högt, att flickor har svårt att uppnå till samma mål som Blondinbella har gjort. Jag blev så upprörd då denna diskussion togs upp, eftersom jag anser att varje kvinna ska kämpa för sina rättigheter, ska visa framfötterna och våga vara sig själv. Man ska ha höga mål på sig själv, man ska sträva efter sina egna mål. Om det är att bli läkare, advokat eller reseledare så är den saken inte relevant, utan ambitionen har huvudrollen i denna scen.


nemo saltat sobrius.


Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0