28 augusti 2011

Jag är för tjock och jag är för smal.

Jag tränar väldigt mycket och vill bygga upp en relativ snygg men även stark kropp. Eftersom jag ibland kan träna upp till sex dagar i veckan ser jag till att jag äter rätt och minst fem gånger per dag. För att få inspiration kollar jag rätt så ofta på vältränade tjejer och här vill jag att ni observerar mitt valda ord; vältränade. Jag kollar aldrig på ”modeller” eftersom jag inte anser att de uppnår det hälsosamma idealet jag eftersträvar att uppnå. Vad jag ser däremot är tjejer som tvingas må dåligt för att de tror att man måste se ut som kvinnorna i tidningarna. De exponeras varje dag inför smala midjor, lår som inte går ihop och platta magar. Utöver det har en ny marknad öppnats; kvinnor som förespråkar att man ska älska sin kropp, oavsett hur man ser ut. En vacker tanke, men det innebär att man stödjer indirekt fetma. Det är inte okej att vara överviktig. Det är inte okej att vara underviktig.


Det finns flera på mitt träningscenter som jag inte anser bör få träna där. De är helt enkelt i riskzonen för anorexia. Jag, som lärare, vet hur det ser ut och hur den sjukdomen fungerar. Det är en ond cirkel som dödar en långsamt. Kroppen behöver mat för att överleva och när man ställer in den på svältläge är det inte enbart det yttre som sjunker ihop till en tilltrasslad duk utan det inre skadas rejält. Organen får inte den näring som behövs för att fungera korrekt och det bidrar till flera olika sjukdomar.


Jag vill inte heller säga att man ska äta vad man känner för närsomhelst och aldrig träna. Det jag vill och anser är rätt är att människor bör eftersträva att skapa sig ett hälsosamt liv. Att unna sig godsaker eller en Big Mac en gång per vecka bidrar inte till att man går upp fyrtioåtta kilogram på minuten. Kroppen behöver det. Men det innebär inte att det är rätt att äta det varje dag för såsom anorexia skadar kroppen gör ständigt intag av onyttigheter detsamma. Att vara för smal och att vara för tjock, ingetdera är något att eftersträva.


Vår kropp är det enda vi har och då bör vi se till att vi tar hand om det. Den behöver röra på sig, få i sig bra näringsrik mat och även få unna sig något gott då och då. Men tyvärr ser inte världen ut på det viset utan unga tjejer ser på tv, bloggar, tidningar och filmer om dessa pinnsmala tjejer som äter en böna till middag. Antingen det eller tidningsartiklar, tjejer som är en aning överviktiga och filmer om att man ska älska sitt hull och inte bry sig om att det är tredje hamburgaren man tar. Det spelar ingen roll vad man gör längre, det är alltid någon som säger motsatsen. Ät inte, ät.


Jag önskar att världen förstod hur en kvinna är som vackrast – när kroppen mår bra inombords. Men eftersom det inte lär hända är det upp till oss att inse det, att ge varandra beröm och konstruktiv kritik och det är även upp till oss att stå på oss själva och våga ta en extra bit av chokladkakan om kroppen känner för det. Men att även våga säga nej om kroppen inte vill eller behöver det.



Speak up!


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0